Brik Brut

Daadkrachtig

Brut is een daadkrachtige fiets zonder ketting voor zelfverzekerde stadsrijders. En sinds maart 2015 is Brut ook verkrijgbaar voor dames. De Brut is een écht Nederlands product. Het is net als de Sec een eigen ontwerp, maar de Brut wordt in Nederland gemaakt. De BRIK Brut is een wat sportievere stadfiets die met zijn strakke lijnen een statement op de weg is.

Het frame van de Brut is gemaakt van dikke aluminium buizen waardoor de fiets een stoere uitstraling krijgt. Of zoals ontwerper Wouter Eigenbrood zegt: ‘De Brut is een echte stadsknaller’.

Waarom Brik?
Kenmerkend voor elke BRIK is de cardanas. BRIK gelooft heilig in dit systeem omdat de voordelen ten opzichte van de fietsketting groot zijn. De cardanas is betrouwbaar, sterk en onderhoudsvrij. Niet voor niets werd de cardanas jarenlang gebruikt in het leger waar betrouwbaarheid voorop stond. Tegenwoordig is de combinatie met versnellingen, door moderne productietechnieken, wel mogelijk. Hierdoor kunnen de voordelen van deze aandrijving (schoon, onderhoudsarm en veilig) weer volop worden benut. De cardanas is zeer hoogwaardig en extreem duurzaam.

Zo werkt de cardanas:
Bij de trappers zitten twee tandwielen met een haakse overbrenging die een as aandrijven. Aan het eind van die as, bij het achterwiel, zit een setje haakse tandwielen. Deze tandwielen drijven de versnellingsnaaf aan die op zijn beurt weer het wiel aandrijft.

De belangrijkste verschillen tussen de cardanas en de traditionele ketting:

Cardanas
  • Zeer weinig onderhoud: interne smering.
  • Veilig: geen doortrappende versnellingen. geen externe bewegende delen.
  • Geen olie, smeer of vuil.
  • Energieverlies: maximaal 3%. Bij het trappen merk je geen enkel verschil met een fiets met een ketting.
  • achterband verwisselen gaat door het losdraaien van enkele schroeven en bouten; schoon en snel.
  • superstille aandrijving.


Traditionele ketting
  • relatief veel onderhoud: ketting reinigen, ketting smeren, ketting spannen, derailleur reinigen, smeren en afstellen.
  • Veiligheid: ketting kan eraf lopen/breken. tandwielen en ketting vaak open en bloot.
  • volop olie, smeer en vuil.
  • Energieverlies: onder de meest optimale omstandigheden 2% , in het algemeen aanzienlijk meer als de ketting onvoldoende gesmeerd, vuil en onjuist gespannen is en aanloopt tegen de kettingkast.
  • het is een vieze klus het wiel netjes uit de fiets te halen. kettingkast, -spanners en de ketting zelf niet te vergeten los en weer vast te maken.
  • rumoerige aandrijving.


Data

Frame: Hoogwaardig Kwaliteit Aluminium
Frame Maten: Heren: 59 cm, Dames: 56 cm
Aandrijving: Cardanas: Aluminium Oranje
Gewicht: 3V 17kg - 7v/8v 18kg
Stuur: Heren: Ergotec Moon (recht)
Dames: Ergotec Touolouse (gebogen)
Velgen: Ryde Big Bull dubbelwandig Heavy Duty, 28 x 1.60
Banden: Schwalbe Road Cruiser 28 x 1.60 (42-622)
Spaken: Roestvrij Staal 13G
Zadel: Velo Plush BRIK comfort
Standaard: Ursus King Strong & Stable
Slot: Axa Solid - ART2 (goedgekeurd)

Prijzen:

3V Terugtraprem: €899,-
3V Rollerbrake: €999,-
7V Terugtraprem: €999,-
7V Rollerbrake: €1.049,-
8V Terugtraprem: €1.049,-
8V Rollerbrake: €1.149,-

Kenmerken

Categorie
D-Bikes Design Bikes niet elektrisch
Merk
Brik
Maten
Tot 55 cm / Large
Prijs
Vanaf €899,-