ANWB test de Klever B45

De ANWB heeft de Klever B45 uitvoerig gestest. Hieronder leest u het verslag van de test.

Bron ANWB.nl voor het orginele artikel

Maar deze week even niet…02 september 2016 Afgelopen week heb ik niet op de Klever B45 gefietst maar op de Stromer ST1. Aanleiding hiertoe was een reactie van Lukas op mijn eerste blog waarin Lukas interesse toonde in de Klever en aangaf zelf op een Stromer te fietsen. We besloten om een weekje van fiets te ruilen en in deze blog delen we onze ervaringen.

Het aardige aan deze fietsenruil is dat beide fietsen dezelfde adviesprijs hebben van 4000 euro, een maximumsnelheid hebben van 45 km/u, maar qua karakter totaal verschillend zijn.

Lukas over de Klever B45


B speed bike 01

Van ruilen komt..Na de ruil en een korte uitleg aan elkaar over de aandachtspunten van beide fietsen besloot ik meteen even langs te gaan bij een vriend met wie ik een opleiding gevolgd heb in Leiden. Om even bij te praten en te pronken met de B45, die duurder is dan zijn auto!

RijcomfortAl zou je dat er misschien niet aan af zien (het is geen fiets die ik voor de looks zou aanschaffen) maar de Klever B45 biedt des te meer comfort en snelheid. Dat zijn precies de eigenschappen die ik zoek in een e-bike dus deze B45 bevalt wat dat betreft zeer goed. De houding is voor mij echt een verbetering ten opzichte van de ST1 waarop je in een sportievere houding zit. En waar de ST1 alleen een verende voorvork heeft is de B45 ook nog voorzien van achtervering en daarmee word ik niet meer onaangenaam verrast door onregelmatigheden in het wegdek.

VersnellingenQua snelheid doet de B45 zeker niet onder voor de ST1. Het is alleen misschien wel wat moeilijker om hogere snelheden vast te houden omdat de versnellingen wat beperkter zijn. Deze B45 beschikt over 10 verzetten en de ST1 over maar liefst 27. De hoogste versnelling van de B45 is aan de lichte kant; zoals Wouter al schreef gebruikte hij uitsluitend de hoogste versnelling, ook vanuit stilstand. Bij snelheden boven de 40 wordt de trapfrequentie erg hoog. Op de ST1 daarentegen voelt de hoogste versnelling veel natuurlijker aan bij snelheden van boven de 40. Wellicht dat de ervaring van fietsmerk BMC, het moederbedrijf van Stromer, hiermee te maken heeft. Klever is ontstaan uit scootermerk Kymco en is daarom misschien minder ervaren als het op fietsen aankomt. Op de website van Klever (link: http://www.klever-mobility.com/)wordt inmiddels een nieuw model aangekondigd, de ‘B speed’, waarbij andere verhoudingen worden gebruikt voor de versnellingen dus dat zou een verbetering kunnen betekenen.

One size fits allDe Klever B45 heeft slechts één framemaat en de Stromer ST1 twee maten, waarvan de grootste maat nog aan de kleine kant is voor wat langere personen, zo weet ik uit eigen ervaring (ik ben 1.92m). Het fenomeen speed pedelec is nog relatief nieuw en het zal daar mee te maken hebben dat er nog geen ruime keuze is uit verschillende formaten. Het is bij Klever wel mogelijk om de hoogte en hoek van het stuur aan te passen zodat altijd wel een comfortabele zitpositie kan worden gerealiseerd. Dit vertelde Dudley mij tijdens een bezoekje aan de Klever winkel bij Den Haag Centraal Station. Ik kan het iedereen aanraden om daar eens een kijkje te nemen en eventueel een proefrit te maken met een van de modellen. Voor mij lag het op de route naar het ANWB hoofdkantoor waar ik naartoe op weg was om de B45 weer om te ruilen voor mijn lease ST1 waarop ik nog een maand ga fietsen.

ConclusieMaar mijn volgende koop- of leasefiets wordt een B45, daar ben ik wel achter na de afgelopen week. Van ruilen komt in mijn geval dus geen huilen, van terug ruilen echter wel...!

Wilt u het ook proberen? Vraag hier een proefrit aan.

Wouter over de Stromer ST1

Een uitgebreide proefrit op de Stromer staat al enkele jaren op mijn verlanglijstje en afgelopen week kon ik eindelijk de Stromer ST1 eens flink aan de tand te voelen.

Motor en accuDe ST1 ziet eruit als een mountainbike met een flinke stang. In de stang is de accu verborgen. Deze accu is gemakkelijk te verwijderen met een sleuteltje maar kan ook worden opgeladen als de accu nog in de fiets zit. Ook de Klever kan op beide manieren worden opgeladen. Beide fietsen zijn uitgerust met een sterke 500W achterwielmotor. De motor van de Stromer is wat luidruchtiger dan de motor van de Klever, maar op hoge snelheden wordt het geluid toch overstemd door de wind. De trapondersteuning van de Klever is wat sterker dan de ondersteuning van de Stromer.
Gelijkspel. Klever vs Stromer: 1-1

ActieradiusOndanks de lagere capaciteit van de accu (522Wh vs. 570Wh) houdt de accu van de Stromer het wat langer uit dan de accu van de Klever. Mijn inschatting is dat de accu van de Stromer bij de hoogste ondersteuning het ongeveer 35 kilometer volhoudt tegenover ongeveer 30 kilometer voor de Klever. Het is op de Klever echter gemakkelijker om hard te fietsen dan op de Stromer omdat eerstgenoemde meer trapondersteuning biedt. Daarnaast heeft mijn B45 als troef een tweede accu van 470Wh in de fietstas.
Gelijkspel. Klever vs Stromer: 2-2

ZitpositieOp de Klever B45 zit je rechtop. Punt. In het begin is dat een vreemde gewaarwording omdat je, ondanks deze zitpositie, toch heel gemakkelijk hard fietst. Na een weekje was ik hieraan gewend. Hoe anders is het bij de Stromer. Door de sportieve zithouding daagt deze meer uit tot flink doortrappen en wat harder door de bochten te gaan. Gedurende de week heb ik meerdere keren de hoogte van het zadel aangepast, steeds een stukje verder omhoog. Net als Lukas ben ik met mijn 1.98m niet de kleinste en was het niet gemakkelijk om de juiste hoogte te bepalen.
Punt voor Klever. Klever vs Stromer: 3-2

UiterlijkLijkt me duidelijk.
Punt voor Stromer. Klever vs Stromer: 3-3

UitrustingNet als de Klever heeft de Stromer een basic display. Je kunt er iets meer gegevens op aflezen dan op de Klever maar ze blijven allebei qua functionaliteit achter bij de nieuwere modellen van beide merken. De Stromer is niet uitgerust met een spiegel. Je kunt deze wel bestellen maar de fiets is er niet standaard mee uitgerust. Ik merkte dat ik de spiegel bij het inhalen echt miste. Omdat je hard fietst hoor je door het windgeruis weinig van je omgeving en het is handig en veilig om niet steeds (met 30-40km/u) om te hoeven kijken. Bij de Klever gaat de verlichting automatisch aan en heb je de beschikking over een remlicht. Bij de Stromer moet je zelf de verlichting regelen én ontbreekt een remlicht.
Punt voor Klever. Klever vs Stromer: 4-3

ConclusieKwalitatief doen de Klever B45 en de Stromer ST1 niet voor elkaar onder. Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met speed pedelecs uit het hogere segment. De fietsen zijn stabiel, mooi afgewerkt en echte kilometervreters. De remmen en versnellingen doen hun werk uitstekend.

Aangezien ik de fiets vooral gebruik voor woon-werkverkeer gaat mijn voorkeur ook uit naar de Klever. Voor de fietser die het niet erg vindt om bezweet aan te komen op het werk en de fiets daarnaast voor sportieve doeleinden wilt gebruiken is de Stromer de beste keuze.